Facebooktwitterlinkedin

BungyPump Walking

0

Technika marszu BungyPump Walking jest taka sama jak w przypadku Nordic Walking. Opiera się na fizjologicznym ruchu podczas chodu oraz dodatkowym odpychaniu się od podłoża za pomocą kijków. W efekcie zwiększa się dynamika marszu oraz płaszczyzna podparcia, a ciało stymulowane jest do utrzymania prawidłowej postawy. Szczegółowy opis techniki Nordic Walking można znaleźć w artykule: Nordic Walking jako kompleksowy trening stosowany w rehabilitacji.

BungyPump Walking, tak jak Nordic Walking, stanowi wielofunkcyjny trening umożliwiający poprawę wytrzymałości oraz sprawności ruchowej. Kije do BungyPump są zmodyfikowanymi kijkami Nordic Walking. Różnica w budowie kijka polega na wmontowanym elemencie oporowo-amortyzacyjnym. Nie ulega wątpliwości, że marsz z kijkami Nordic Walking (NW) daje odczucie zachowania większej stabilności ciała niż z użyciem kijków BungyPump (BP). Dzięki pneumatycznej pracy kijka BP wymuszana jest praca mięśni kończyn górnych, obręczy barkowej oraz mięśni posturalnych w odczuwalnie większym stopniu niż w przypadku kijków NW.

juice plus complete

Podczas korzystania z kijków BP, praca mięśni posturalnych jest większa o siłę, z jaką należy pokonać opór kijka. W trakcie dociskania kijka do podłoża, mięśnie wykonują pracę koncentryczną, następnie te same mięśnie zmuszone są do pracy ekscentrycznej w celu zachowania płynności ruchu. Podczas rytmicznego, naprzemiennego ruchu dochodzi do dynamicznego napinania przeciwnych grup mięśniowych.

Wyniki badań udostępnione na stronie internetowej producenta kijków BP wykazują, że 30-minutowy marsz z kijkami BP na platformie o 10o-20o nachyleniu, przy prędkości 6,5km/h, powoduje zwiększenie zużycia kalorii nawet do 77% – czyli o 48% więcej w porównaniu do swobodnego marszu oraz o 32% więcej w przypadku marszu Nordic Walking.

Tak jak w przypadku Nordic Walking, aby nauczyć się prawidłowej techniki oraz aby trening był efektywny, przygodę z BungyPump Walking należy rozpocząć pod okiem instruktora. Dobór wysokości kijka BP jest również istotny, zwłaszcza dla początkujących. Prawidłowe ustawienie długości kijka BP osiągamy w chwili, kiedy koniec rękojeści sięga dołu pachowego osoby ćwiczącej. Jeśli dana osoba jest początkująca i nie ma wystarczającej siły w kończynach górnych, należy obniżyć wysokość kijka BP tak, aby koniec rękojeści sięgał linii sutków.

juice plus

Różnice w budowie kijków Nordic Walking i Kijków BungyPump:

Element kijka Kijek Nordic Walking Kijek BungyPump Walking
Rękojeść Rękojeść zrobiona z korka, twardej gumy lub plastiku. Rękawiczki z lub bez możliwości wypięcia. Rękojeść z rękawiczką lub z paskiem (pasek jak w kijkach trekkingowych).
Trzonek Trzonek jest stały lub z możliwością złożenia. Regulowana długość kija z wbudowaną 20-centymetrowym mechanizmem amortyzującym
Grot Utwardzony grot z nakładanym „bucikiem”. Utwardzony grot z nakładanym „bucikiem”.

Podczas marszu BungyPump Walking, kijek BP jest wciskany w podłoże o długość amortyzacji (maksymalnie 20cm), a następnie wraca do swojej pierwotnej długości. Błędem jest pozwolenie na gwałtowne sprężynowanie kijka. Jeśli taka sytuacja zachodzi, należy skrócić długość kijka BP lub wymienić na kijek BP stawiający mniejszy opór. Prawidłowa praca mięśni polega na wykonywaniu płynnego ruchu w każdej fazie marszu.

Trening BungyPump Walking stanowi znakomitą formę treningu funkcjonalnego, ponieważ łączy ćwiczenia propriocepcji ze wzmacnianiem mięśni. Jak wiadomo, aktywność fizyczna ma działanie terapeutyczne, jeżeli forma ćwiczeń ruchowych odpowiednio zostanie dobrana do konkretnego przypadku. Poleca się wcześniejsze wykonanie odpowiednich badań oraz ustalenie właściwej intensywności treningu.

Opracowano na podstawie:

  1. Marciniak K., BungyPump Walking – nowe możliwości treningu rehabilitacyjnego. Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja 2014; 54:56-62.
  2. Nawrat-Szołtysik A, Żmudzka-Wilczek E, Doroniewicz I.: Profilaktyka i usprawnianie ruchowe u chorych z osteoporozą. Rehabilitacja w Praktyce 2010; 1:21-24.
  3. Nordic walking. Ćwiczenia. Porady lekarza rodzinnego. Wyd. Literat 2010; 28:1-32.
  4. Park H, Lee S, Sung D, Choi H, Kwon TD, Park GD.: The effect of power Nordic walking on spine deformation and Visual Analog Pain Scale in Elderly women with low back pain. Journal of Physical Therapy Science 2014; 26:9-12.
  5. Potoczek M.: Zastosowanie Nordic walking w rehabilitacji. Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja 2010; 10:54-57.
  6. bungypump.se

BungyPump Walking

BungyPump Walking

BungyPump Walking

Share.

About Author

Leave A Reply

error: Content is protected !!