Polacy, jako pracownicy zaliczani są do najbardziej zestresowanych narodowości na świecie. Według raportu zaprezentowanego na konferencji Corporate Wellness w 2015 roku w Warszawie wynika, że głównymi zagrożeniami zdrowotnymi dotykającymi pracowników są: niski poziom aktywności fizycznej, stres oraz nieodpowiednie odżywianie. Kolejnym negatywnym czynnikiem znacznie obniżającym efektywność pracy, jest brak równowagi między życiem osobistym, a zawodowym. W dłuższej perspektywie prowadzą one do wystąpienia chorób, które wiążą się z dużymi kosztami dla pracodawców. Istnieje skuteczny sposób rozwiązania tego problemu, poprzez wdrażanie strategii zdrowia w firmach. Rezultatem takiego działania jest poprawa samopoczucia pracowników, wzrost ich zaangażowania w pracę oraz redukcja absencji chorobowych. W Polsce zaledwie 3% firm posiada w pełni wdrożoną strategię promocji zdrowia. Na świecie natomiast wskaźnik ten wynosi 29%. Dodatkowo 43% firm w Polsce organizuje pojedyncze inicjatywy, mające za zadanie poprawę zdrowia pracowników.
Corporate wellness czyli:
W myśl idei Corporate Wellness to pracownik jest najcenniejszym zasobem firmy. Zgodnie z tym założeniem realizowane są zadania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, których głównym celem jest zapewnienie zdrowia psychicznego i fizycznego pracownikom, a także bezpieczeństwa oraz odpowiednich warunków pracy. Jako pierwszy tego terminu użył w latach 50. XX wieku Halbert Dunn, dyrektor Narodowego Biura Statystyk Zdrowia w USA. W myśl jego koncepcji Corporate Wellness miał być receptą na zachowanie równowagi między pracą, a życiem zawodowym oraz gwarancją satysfakcji i efektywności w obu dziedzinach. Do narzędzi wykorzystywanych w programach zdrowotnych dla pracowników zaliczamy:
- Spotkania oraz warsztaty z coach’ami, psychologami, trenerami personalnymi oraz fizjoterapeutami.
- Pakiety zdrowotne,
- Karnety sportowe,
- Masaże.
W Polskich firmach największą popularnością cieszą się masaże biurowe wykonywane na specjalnych krzesłach do masażu, które są dostosowywane do potrzeb pracownika. Czas trwania zabiegu wynosi od 10 do 15 minut. Sam masaż opiera się na technikach masażu klasycznego są to: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie oraz wibracja.
Kolejnym elementem programów zdrowotnych są ćwiczenia wykonywane bezpośrednio w miejscu pracy, zarówno w biurze, jak i na halach wielkopowierzchniowych. Czas trwania treningu wynosi 15 minut, pracownicy wykonują ćwiczenia rozciągające oraz wzmacniające mięśnie, które są narażone na uraz wynikający ze stanowiska pracy.
W trosce o zdrowie pracowników, wykwalifikowana kadra prowadząca konsultacje zdrowotne pomaga dostosować stanowisko pracy do potrzeb pracownika, udziela wskazówek związanych z ergonomią pracy oraz odpowiada na pytania wynikające z niedogodności, jakie może stwarzać stanowisko pracy. W trosce o zdrowie pracownika, tworzone są indywidualne gabinety fizjoterapeutyczne, w których bezpłatnie można skorzystać z terapii, kiedy występują już dolegliwości związane z narządem ruchu.
Trend Corporate Wellness rozwija się dynamiczne w krajach Europy zachodniej, gdzie już wiele lat temu zrozumiano, jak istotnym dla firmy aktywem jest pracownik i jak kluczowe znaczenie dla jego wydajności, ma zapewnienie mu możliwości harmonijnego połączenia pracy i życia osobistego.
W Polsce Corporate Wellness w firmach jest jeszcze dosyć mało znany, dopiero zaczyna się rozwijać. Jednak coraz więcej firm zaczyna dostrzegać konieczność wdrożenia tego programu.
Opracowano na podstawie:
- Krukowska M. Fitness dla ducha. Forbes. 09/2011.
- Makles B. Corporate Wellness, czyli coś dla ciała i dla ducha pracownika. DiSC Polska.
(http://nf.pl/manager/corporate-wellness-czyli-cos-dla-ciala-i-ducha-pracownika,,52819,44) - Corporate Wellness – Czy zdrowie pracowników to temat firmowy?
(http://stressfree.pl/corporate-wellness-czy-zdrowie-pracownikow-to-temat-firmowy/)