Bodyrelax
    Facebook Twitter Instagram
    Bodyrelax
    • O nas
    • Sport
      • Bieganie
      • Chód sportowy
      • Inne
      • Koszykówka
      • Narciarstwo
      • Piłka nożna
      • Piłka ręczna
      • Pływanie
      • Sporty walki
      • Tenis
      • Trening siłowy
      • Triathlon
    • Fizjologia
    • Dietetyka
    • Psychologia
    • Fizjoterapia
      • Chiropraktyka
      • Odnowa biol.
      • Masaż
    • Kontakt
    • English
    • Polski
    Bodyrelax
    You are at:Home»Sport»Inne»E-sport – dyscyplina XXI wieku

    E-sport – dyscyplina XXI wieku

    0
    By Joanna Matla on 10 kwietnia, 2018 Inne

    Dynamiczny rozwój rynku gier komputerowych spowodował znaczący wzrost zainteresowania sportem elektronicznym. Nie jest on rozpatrywany w kategoriach  niszowości, lecz zjawiska osiągającego bezprecedensowe rozmiary. Tak szybki rozwój branży gier komputerowych wiąże się z wielkim skokiem technologicznym w dziedzinie sprzętu, oprogramowania oraz zwiększeniem szybkości i dostępności internetu.

    E –sport polega na graniu w gry komputerowe w minimum 2 graczy, w oparciu o zasady wzajemnej rywalizacji. Wyróżniamy rozgrywki rekreacyjne lub zaawansowane turnieje międzynarodowe. Historia e-sportu jest krótka, ale na chwilę obecną posiada bogate zaplecze instytucjonalne.  Cybersport dzielimy  na dyscypliny w zależności od gry, która stanowi podstawę rywalizacji. Sami gracze zgrupowani są w ligach, najważniejsze z nich to:

    juice plus complete

    • ClanBase,
    • Cyberathlete Professional League,
    • Cyberathlete Amateur League,
    • CyberEvolution,
    • Major League Gaming,
    • Electronic Sports League.

    Kolejnym istotnym elementem w życiu e-sportowców jest udział w zawodach na szczeblu krajowym lub międzynarodowym. Największe na świecie zawody to:

    • World Cyber Games,
    • Electronic Sports World Cup,
    • The Championship Gaming Series,
    • World e-Sports Games.

    E–sport skupia wokół siebie nie tylko zawodników, ale także rzesze fanów. Według raportu Newzoo w 2017 roku liczba widzów regularnie oglądających zmagania wirtualnych graczy, wynosiła 191 milionów osób. W Polsce oglądalność wynosiła około 500 tys. osób.

    Polska na arenie międzynarodowej radzi sobie bardzo dobrze, jest jednym z wiodących rynków pod względem rozwoju e-sportu. Konkurujemy z takimi krajami jak: USA, Hiszpania, Turcja oraz Rosja. Szacuje się, że liczba graczy w Polsce wynosi ok. 2 miliony osób, statystycznym graczem jest osoba w wieku 18-24 lub 25-34 lata.

    juice plus

    Aktualnie najpopularniejszymi produktami –  dyscyplinami e-sportowymi są:

    • Defense of the Ancients 2 (DOTA 2),
    • Counter Strike: Global Offensive (CS:GO),
    • Starcraft II (SCII),
    • League of Legends (LoL).

    Zasadniczą różnicą między tradycyjnym sportem, a e-sportem są psychologiczne uwarunkowania do uprawiania wybranej dyscypliny, w szczególności charakterystyka skutecznego treningu sportowego. W przypadku e-sportu trening koncentruje się głównie na zdolnościach poznawczych, a nie kondycji fizycznej. Na uwagę zasługują funkcje wykonawcze, dzięki którym gracz programuje, kontroluje i manipuluje swoim działaniem w sposób umożliwiający mu osiągnięcie upragnionego celu, czyli realizację zadania. Świadczy to o tym, że trening e-sportowy zamiast na muskulaturze ciała skupia się na „muskulaturze” mózgu. Zawodnik odnoszący sukcesy na arenie międzynarodowej wyróżnia się wysoko rozwiniętymi funkcjami wykonawczymi.

    Opracowano na podstawie:

    1.Witkowska A. Funkcjonowanie wykonawcze profesjonalnych graczy komputerowych. Homo Ludens, 2016:1(19):243-257.
    2. Felczak M. Praktyki odbioru komputerowych strategii czasu rzeczywistego w kontekście e-sportów. Homo Ludens, 2013:1(15):47-58.
    3. Stępnik A. E-sport z perspektywy teorii sportu. Homo Ludens, 2009:1:213-222.
    4.https://www.forbes.pl/technologie/rynek-e-sportu-w-polsce-i-na-swiecie-jak-wyglada-biznes-na-e-sporcie/pzlm8pn

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Joanna Matla

    Related Posts

    Zastosowanie treningu wibracyjnego całego ciała w sporcie

    Trudności w podejmowaniu aktywności ruchowej przez seniorów

    Aktywność fizyczna „pod chmurką” dla seniorów

    Leave A Reply Cancel Reply

    Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

    Polub nas na facebooku
    Antyoksydanty – Właściwa suplementacja!
    Antyoksydanty – Właściwa suplementacja!
    Skuteczne i zdrowe odchudzanie!
    Skuteczne i zdrowe odchudzanie!
    Współpracuj z nami!
    Współpracuj z nami!
    treningowa Strefa YouTube
    treningowa Strefa YouTube
    Najnowsze komentarze
    • kasia topa - Co warunkuje siłę mięśniową?
    • Trener Albert - Józefosław - Zastosowanie treningu wibracyjnego całego ciała w sporcie
    • Kuba - Kalistenika – dawniej i dziś
    • Złoty - Flossing jako technika poprawiająca mobilność stawów
    Popularne
    21 czerwca, 2013

    Napój sportowy – moda, zdrowie czy konieczność w sporcie?

    3 września, 2012

    Próg mleczanowy i beztlenowy

    31 lipca, 2015

    Regeneracja jest kluczowa

    3 października, 2014

    Chiropraktyka – naturalny lek na chory kręgosłup

    9 kwietnia, 2014

    Zmiany w ukształtowaniu stóp pod wpływem biegu na długim dystansie

    Partnerzy
    Polub nas na facebooku
    Najnowsze komentarze
    • kasia topa - Co warunkuje siłę mięśniową?
    • Trener Albert - Józefosław - Zastosowanie treningu wibracyjnego całego ciała w sporcie
    • Kuba - Kalistenika – dawniej i dziś
    • Złoty - Flossing jako technika poprawiająca mobilność stawów
    Website protected
    Website security, detecting malwares on the website and removal services, website backup services, daily website file scanning and file changes monitoring
    Copyrights Bodyrelax 2012 – 2022
    Follow Us
    Facebooktwitterlinkedin
    © 2023 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    7ads6x98y