Naukowcy z University North of France w Lille przeprowadzili badania zmierzające do zbadania wpływu treningu plyometrycznego na zmiany w poziomie sprawności specjalnej 14-letnich pływaków.
Badani zostali podzieleni na dwie grupy – kontrolną (poddaną tradycyjnemu treningowi) i eksperymentalną (w której połączono trening tradycyjny z plyometrycznym). Każda z grup wykonywała trening w wodzie, trwający łącznie około 5 i pół godziny tygodniowo. Grupa eksperymentalna wykonywała dodatkowo (przed treningiem w wodzie) serię ćwiczeń skocznościowych dwa razy w tygodniu. Efekt treningowy zmierzono dokonując porównania między wynikami osiągniętymi w dwóch testach skocznościowych (skok statyczny i dynamiczny) oraz w testach sprawności pływackiej: przed i po upływie 6-tygodniowego okresu treningowego. Testy w wodzie polegały na wykonaniu kilku prób: poślizgu, pływania na dystansie 50 m i 400 m kraulem na piersiach (start ze słupka), pływania kraulem na dystansie 25 m (start z wody, bez odbicia od ściany pływalni) i 25 m samymi nogami do kraula.
Rezultaty badań wskazały na istotną poprawę wyników w próbach skocznościowych i w pływaniu kraulem na dystansie 50 m i 400 m jedynie w grupie eksperymentalnej. Istotną korelację zaobserwowano pomiędzy poprawą wyników w skoku statycznym a rezultatem na dystansie 50 m kraulem. Pozytywne efekty treningu plyometrycznego zaobserwowano również w sposobie wykonywania startów i nawrotów. Nie stwierdzono jednak wpływu tej formy treningu na szybkość pływania samymi nogami.
Z uwagi na istotne znaczenie w wyścigu pływackim prawnego wykonywania startów i nawrotów autorzy eksperymentu polecają stosowanie treningu plyometrycznego w treningu młodych zawodników.
Przykłady treningów plyometrycznych znajdziesz w niniejszym video:
Opracowano na podstawie:
Potdevin F.J., Alberty M.E., Chevutschi A., Pelayo P., Sidney M.C. (2011). Effects of a 6-week plyometric training program on performances in pubescent swimmers/ trening plyometryczny.