Facebooktwitterlinkedin

Efekty treningu mięśni wdechowych w programie zajęć fitness

0

Coraz większa popularność programów fitness (czyli rekreacyjnych form aktywności fizycznej, których głównym celem jest doskonalenie wydolności i sprawności fizycznej służącej zdrowiu) oraz ciągłe dążenie do osiągania zadowalających wyników sportowych i zdrowotnych, mobilizuje do korzystania z coraz lepszych i nowocześniejszych środków treningowych, charakteryzujących się różnorodnością, atrakcyjnością oraz odmiennymi kierunkami oddziaływań. Jednym z wymienionych środków jest różnego rodzaju trening mięśni oddechowych – TMO (coraz powszechniej wykorzystywany w treningu zdrowotnym i rekreacyjnym, a także znajdujący zastosowanie w treningu wyczynowym), który według różnych źródeł działa uzupełniająco i wspomagająco oraz wpływa na poprawę siły omawianych mięśni.

Celem podjętych przez naukowców badań, których wyniki zostały zaprezentowane poniżej, było wyjaśnienie zmian możliwości układu oddechowego pod wpływem 6-tygodniowego treningu mięśni wdechowych, włączonego do programu zajęć fitness.

juice plus complete

Badaniami objęto 30 nietrenujących wyczynowo młodych kobiet (studentek AWFiS w Gdańsku w wieku 20-25 lat) w procesie określonego programu zajęć fitness. Czas badań wynosił sześć tygodni, przy trzech jednogodzinnych treningach tygodniowo. Intensywność fitness w obydwu grupach monitorowana była podczas każdej jednostki.

Do oceny możliwości układu oddechowego zmierzono siłę mięśni wdechowych przy użyciu miernika ciśnienia oddechowego a także wykonano spirometrię dynamiczną. Pomiarów dokonywano przed a także po zakończeniu treningu. Badanie odbyło się przy wykorzystaniu urządzenia umożliwiające uzyskanie zwiększonego oporu wdechowego.

W trakcie badań podzielono sportowców amatorów na dwie podgrupy, gdzie:

– uczestniczki z pierwszej podgrupy oprócz programu zajęć fitness, wykonywały przed i po zajęciach na rowerach, 3 serie po 20 wdechów – wydechów z 1/4 regulacji (w początkowej fazie), przy zwiększonym oporze na wdechu 5 minutowym interwałem wypoczynku. Trening oporowy mięśni wdechowych wykonywany był przy pomocy POWERbreathe Sports Performance Classic.

juice plus

– w drugiej podgrupie eksperymentalnej wykorzystano również elastyczny pas. Pasy (które zostały indywidualnie odmierzone i numerycznie przyporządkowane każdej uczestniczce programu) wykorzystywane były podczas ćwiczeń (wszystkich) na rowerach z siłą ucisku wynoszącą 2,5 kG.

Po zakończonym treningu odnotowano istotny wzrost siły mięśni wdechowych oraz spirometrycznych wskaźników mocy układu oddechowego, tj. odnotowano wzrost wskaźników charakteryzujących możliwości układu oddechowego człowieka (FVC, FEV1, PEF oraz moc układu oddechowego zmierzonego na podstawie pomiaru natężonej maksymalnej wentylacji płuc – MVV). Pod wpływem zastosowanego treningu wdechowego odnotowano poprawę siły mięśni wdechowych, co zarejestrowano na podstawie wskaźnika maksymalnego ciśnienia wdechowego w jamie ustnej – MIP.

W oparciu o zgromadzone wyniki wnioskować można, iż trening mięśni wdechowych włączony do programu zajęć fitness powoduje usprawnienie możliwości układu oddechowego, co może być kryterium wzbogacającym rekreacyjne formy fitness o dodatkowe środki wspomagające, podnosząc tym samym efektywność zdrowotnej funkcji treningu.

Opracowano na podstawie:
Cybulska, A. Wpływ 6-tygodniowego treningu mięśni wdechowych w programie zajęć fitness na możliwości układu oddechowego 20-25- letnich kobiet. W: Rocznik Naukowy. T. XXI. Gdańsk, AWFiS, 2011, s. 70-76.

Share.

About Author

Leave A Reply

error: Content is protected !!