Facebooktwitterlinkedin

Trening balansu tenisistów skuteczny przed i po treningu specjalistycznym

0

Trening balansu tenisistówTenis charakteryzuje się brakiem kontaktu pomiędzy zawodnikami. Pomimo to, zawodnicy często ulegają kontuzjom a największa ich ilość dotyczy kończyn dolnych. W celu ich zapobiegania specjaliści zalecają przeprowadzanie programów rozciągających i wzmacniających mięśnie oraz poprawiających równowagę (propriorecepcję). Szczególnie ten ostatni, według badań, przyczynia się znacznie do zmniejszenia ilości urazów.

Termin propriorecepcja rozumiany jest jako zdolność do określenia położenia i orientacji poszczególnych segmentów ciała (tzw. czucie głebokie w mięśniach i ścięgnach). Jest to niezwykle ważne w tenisie, gdzie ruchy wymagają wysokiej zdolności utrzymania równowagi, stąd rozwijanie balansu stanowi niezbędny element w treningu specjalistycznym.

Badania naukowe w tenisie dowodzą, że zmęczenie powiązane z treningiem wpływa na obniżenie skuteczności gry, celności odbić i timingu. Podjęto również próbę, która miała na celu określenie czy program ćwiczeń poprawiających balans stosowany przed treningiem tenisowym jest równie skuteczny jak w przypadku jego przeprowadzania po jednostce treningowej.

juice plus complete

Wyniki uzyskane u 13-letnich zawodników dowiodły, że z punktu widzenia efektywności programu ćwiczeń poprawiających równowagę nie ma znaczenia czas ich prowadzenia. Treningi wykonanywane były na deskach balansowych (o podstawie półkolistej i półcylindrycznej).

Ćwiczenia polegały na staniu na jednej nodze przez 45s i jednoczesnym wykonywaniu odbić (forehand, backhand). Program trwał 12 tygodni, a w każdym z nich zawarte były 3 jednostki treningu równowagi (16 minut).

W wyniku 3 miesięcznego treningu rezultaty udało się poprawić o 90-360% odnosząc się do czasu utrzymania równowagi na desce balansowej.

juice plus

Podsumowując, zmęczenie nie wpływa na efektywność programu ćwiczeń balansowych u młodych tenisistów. Stosowanie programu przed jak i po treningu daje podobne wyraźne korzyści.

Mając na uwadze fakt, że stabilna pozycja i silne kończyny dolne są fundamentem w grze i jej elementach technicznych (łańcuch kinematyczny) niezwykle ważne jest stosowanie podobnych programów we wczesnych etapach szkolenia.

Balance exercise program before or after a tennis training session?
Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation 21 (2008) 87–90/Trening balansu tenisistów.

 

Share.

About Author

Leave A Reply

error: Content is protected !!