Facebooktwitterlinkedin

Nawadnianie – wskazówki dla młodych sportowców

0

Przestrzeganie zasad odpowiedniego nawadniania młodychnawadnianie w sporcie sportowców, zwłaszcza w trakcie wykonywania wysiłków fizycznych w podwyższonej temperaturze otoczenia pozwala ograniczyć ryzyko odwodnienia wraz z jego negatywnymi następstwami. Odwodnienie przyczynia się do obniżenia zdolności wysiłkowych i zwiększenia ryzyka rozwoju powikłań zdrowotnych.

juice plus complete

Istnieją różnice w funkcjonowaniu mechanizmów termoregulacyjnych u dzieci i osób dorosłych. Tempo wytwarzania potu w trakcie wysiłku jest mniejsze u dzieci niż u dorosłych. Natomiast ilość spontanicznie przyjmowanych podczas wysiłku płynów (wyrażona względem masy ciała) jest podobna, a niekiedy nawet większa u dzieci niż u osób dorosłych.

Racjonalne przyjmowanie napojów przez młodych sportowców w trakcie długotrwałego wysiłku fizycznego oraz zaraz po jego zakończeniu jest niezwykle ważne. Według zaleceń naukowców, ilość płynów przyjmowanych przez młodych sportowców podczas wysiłku powinna wynosić w przeliczeniu na 1 godzinę wysiłku około 13 ml/kg masy ciała. Wskazówki dotyczące sposobu nawadniania organizmu w okresie powysiłkowym, sugerują przyjmowanie ilości odpowiadającej około 4 ml/kg masy ciała za każdą godzinę wykonanego wysiłku. Odpowiednie nawodnienie organizmu młodego sportowca w okresie powysiłkowym jest szczególnie ważne wówczas, gdy w stosunkowo krótkim okresie planowany jest kolejny start w zawodach.

juice plus

Wybór odpowiedniego napoju dla młodego sportowca powinien być podyktowany jego preferencjami smakowymi, aby wspomagać przyjmowanie odpowiedniej ilości płynu oraz kształtować pożądane nawyki związane z przestrzeganiem zasad racjonalnego nawadniania organizmu.

Opracowano na podstawie:
Rowland T. Fluid replacement requirements for child athletes. Sports Medicine, 2011; 41: 279-88/ nawadnianie w sporcie.

Share.

About Author

Leave A Reply

error: Content is protected !!